Bogudgivelse på Margrethe Reedtz Skolen

Ny børne billedbog på vestjysk.

“Mi føst tuwsen uuor o væstjysk” (Mine første tusind ord på vestjysk) udgives af Modersmål-Selskabet fredag den 27. oktober 2023 kl. 10.30 på Margrethe Reedtz Skolen.

Modersmål-Selskabet skriver følgende om udgivelsen:

Hvis vi gerne vil bevare vestjysk, er det vigtigt, at vi også taler det med vores børn, ellers forsvinder det. Børnebilledbogen på vestjysk er oversat af Marc Daniel Skibsted Volhardt og baseret på sproget omkring Vinderup. Læserne vil derfor kunne opleve, at en stavemåde eller et ordvalg ikke stemmer overens med deres eget sprog. Dette er uundgåeligt, når man arbejder med dialekter – og heldigvis, for det betyder jo, at der stadig findes en dialektrigdom derude.

I manglen på en standardiseret vestjysk ortografi har Volhardt gennem flere år udviklet et system, der udgør et kompromis mellem kendte stavemåder fra rigsdansk, samtidig med at dialekten gengives så tro mod sin egen lyd- og bøjningssystem som muligt. Vestjysk har nemlig både lyde og stødplaceringer, som man ikke finder i rigsdansk.