Da genbrugsrobotterne kom til Ryde

Torsdag den 15. november var der Åben Skole på Margrethe Reedtz Skolen i Ryde. Arrangementet var kulminationen på en livlig emneuge, hvor eleverne fra Margrethe Reedtz Skolen under temaet “Bæredygtighed og genbrug” havde lavet mange forskellige projekter med genbrugsmaterialer.

Til Åben Skole var der både loppebod med genbrugsvarer, smagsprøver på madrester og ikke mindst en genbrugsbiks med mange forskellige ‘nye’ ting lavet af genbrugsvarer. En smykkeskjuler i form af en gammel bog, hylder lavet af brædder og bælter og mange andre ting. Derudover var der en flot udstilling med genbrugsrobotter lavet af skolens fantasifulde elever og masser af forskellige ting fra træværkstedet, hvor eleverne udelukkende arbejdede i affaldstræ og blandt andet byggede en kane af gamle brædder fra skolens netop renoverede gymnastiksal.

Spørger man skolelederen på Margrethe Reedtz Skolen, var der nok at blive imponeret af: “Normalt når vi har emneuge, sætter vi nogle penge af til materialer med videre, så vi kan få en spændende anderledes uge med fordybelse og kreativitet. I år brugte vi ikke en øre, men vi havde stadig en vildt spændende uge med masser af fordybelse og kreativitet”udtaler skolelederen og fortsætter “Det skyldes i høj grad en flok dygtige og kreative lærere, som virkelig har formået at inspirere eleverne til at tænke kreativt og fordybe sig i de ting der nu var tilgængelige. Resultatet var en mangfoldighed uden lige af gode bæredygtige produktioner og en overdådig loppebutik.”

Formålet med ugen var dog ikke at spare penge, men at inspirere eleverne til at tænke mere bæredygtigt i hverdagen. “Vi har alle et ansvar for at værne om jordens ressourcer, og med denne emneuge har eleverne oplevet, at man ikke nødvendigvis behøver nye ting i overflod for at have det sjovt. Og måske har flere af dem sågar allerede fået styr på julegaveindkøbet i loppeboden.” afslutter skolelederen.

Stor opbakning til fællesspisning

Traditionen tro var der efter Åben Skole arrangementet Fællesspisning for hele lokalsamfundet. Det var forældre og elever fra skolens ældste klasse der stod for bespisningen, hvor hele 250 besøgende var dukket op til flødekartofler og hamburryg.