Bæredygtig friskole og fællesspisning

På Margrethe Reedtz Skolen i Ryde er det ofte et tema at arbejde med en bæredygtig udvikling af skolen og verden omkring. Det gælder både skolens pedeller, der altid er opmærksom på en bedre udnyttelse af skolens (og jordens) ressourcer, samt eleverne, der har lavet projektopgaver om FNs verdensmål, arbejdet med at få idéer til fremtidens bæredygtige skole og hvert år deltager i Danmarks Naturfredningsforenings affaldsindsamling.

Nu er friskolen i Ryde igen klar til at rette fokus mod bæredygtighed, denne gang i forbindelse med skolens årlige emneuge. Under overskriften “Bæredygtighed og genbrug på friskolen” vil eleverne på Margrethe Reedtz Skolen lave forskellige bæredygtighedsprojekter i grupper som genbrugskunst, genbrugsbutik, stop madspild og meget mere i en hel uge.

Ifølge skolelederen på Margrethe Reedtz Skolen, Morten Mosgaard, er genbrug og bæredygtighed bestemt et emne, der interesserer eleverne, “Vi har morgensamling hver morgen, og engang imellem falder temaet for dagens fortælling på emner relateret til bæredygtighed. F.eks. har vi for nyligt hørt om både Earth Overshoot-day og strand-genopretningsprojekter. Det er emner, eleverne er meget optaget af, og så snart de får chancen for selv at komme med idéer til bæredygtig udvikling, som at få idéer til fremtidens bæredygtige skole, har de masser at byde ind med. F.eks. har en elev for nylig spurgt: Kan man ikke omsætte energien fra leg, hop og løb til varme eller strøm?”

Udstilling og Åben Skole

Emneugen kulminerer med et Åben Skole-arrangement med en stor udstilling om eftermiddagen torsdag den 15. november, hvor eleverne vil vise, hvad de har arbejdet på i ugens løb, ligesom der vil være enkelte musikalske indslag med skolens elever og børn fra den lokale børnehave Gården. “Til Åben Skole møder man både eleverne, deres forældre, medarbejderne og ikke mindst det lokalsamfund omkring skolen, som i høj grad tager del i skolens drift og udvikling”, udtaler bestyrelsesformand Nanna Eskelund og tilføjer “Så hvis man nu går og overvejer, om Margrethe Reedtz Skolen er en skole for ens børn, er Åben Skole den oplagte mulighed for at mærke stemningen på vores friskole, så man som forælder er sikker på, at man tager det rigtige skolevalg for ens barn og familie.”

Altid stor opbakning til fællesspisning

Efter udstillingen vil der være fællesspisning for alle interesserede i fællessalen, hvor overskuddet fra fællesspisning går til skolens ældste elevers årlige studietur. Også til fællesspisningen kan man få et godt indtryk af stemningen og ikke mindst støttekredsen omkring skolen. “Der har tidligere været op imod 250 deltagere til emneugens årlige fællesspisning på Margrethe Reedtz Skolen, og det vil ikke undre mig, hvis der kommer det samme antal i år,” afslutter skoleleder Morten Mosgaard.

Man kan komme til Åben Skole på Margrethe Reedtz Skolen torsdag den 15. november kl. 16.00 og fællesspisning samme sted fra kl. 17.30. Vil man have god tid til at se skolen, er dørene åbne allerede fra kl. 15.00.